Artikel 1: Toepassingsgebied
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten voor het uitvoeren van maatwerkopdrachten, met uitzondering van de algemene voorwaarden van opdrachtgever.
1.2 Door het verstrekken van een opdracht aanvaardt de opdrachtgever deze algemene voorwaarden
Artikel 2: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Opdrachtnemer: De FranklinCovey (F&E bvba) organisatie, die deze voorwaarden hanteert.
b. Opdrachtgever: De tegenpartij van de opdrachtnemer.
c. Maatwerkopdracht: Een op verzoek van de opdrachtgever door de opdrachtnemer ontworpen opdracht in onderling overleg met de opdrachtgever.
d. Werk: Het totaal van de tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door de opdrachtnemer geleverde materialen.
Artikel 3: Aanbiedingen
3.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij de opdrachtnemer dit uitdrukkelijk anders heeft vermeld. Alle aanbiedingen zijn gebaseerd op de door de opdrachtgever verstrekte gegevens die bij de intake/voorbereidende gesprekken gegeven werden en welke door de opdrachtnemer als juist worden beschouwd.
3.2 Het aanbod omvat een gedetailleerde omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen.
3.3 Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop met het werk kan worden gestart en bevat een aanduiding van de duur van het werk, geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingsmethode die gebruikt zal worden en vermeldt eveneens de betalingswijze.
Artikel 4: Prijsopgave
4.1 Alle door de opdrachtnemer opgegeven prijzen zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
Artikel 5: Het tot stand komen van de overeenkomst
5.1 Een overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van de opdracht. Deze aanvaarding blijkt uit de schriftelijke bevestiging door de opdrachtnemer en de ondertekening door de opdrachtgever van het aanbod, dan wel doordat de opdrachtnemer een begin van uitvoering heeft gegeven aan de overeenkomst.
Artikel 6: Uitvoering van de opdracht
6.1 Indien de opdrachtnemer de overeenkomst niet kan nakomen vanwege omstandigheden die hem bij het tot stand komen van de overeenkomst niet bekend waren, heeft de opdrachtnemer het recht de overeenkomst zodanig te wijzigen zodat de uitvoering mogelijk wordt.
6.2 De opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten indien hij ingevolge van veranderingen in de omstandigheden, die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs niet te verwachten waren en buiten zijn invloedssfeer lagen, tijdelijk verhinderd is om zijn verplichtingen na te komen.
6.3 Indien de opdrachtnemer gebrekkig gepresteerd heeft, zal dat niet tot een restitutie van de overeengekomen prijs leiden, maar zal de opdrachtnemer of de onderaannemer de opdracht opnieuw uitvoeren. De opdrachtnemer zal in dat geval alleen de accommodatiekosten en eventueel nieuwe materiaalkosten opnieuw in rekening brengen.
6.4 Mocht een hernieuwde uitvoering van de opdracht niet mogelijk zijn of werd deze opnieuw gebrekkig uitgevoerd, dan is de eventuele aansprakelijkheid van de opdrachtnemer uitdrukkelijk beperkt tot een bedrag gelijk aan wat de opdrachtnemer aan de opdrachtgever uit hoofde van die overeenkomst in rekening heeft gebracht, althans had kunnen brengen. Iedere verdere aansprakelijkheid is, voor zover zich hiertegen geen regels van dwingend recht verzetten, daarom uitdrukkelijk uitgesloten.
6.5 De opdrachtnemer sluit iedere vorm van aansprakelijkheid uit voor schade die voortvloeit uit of verband houdt met enig onrechtmatig handelen, nalaten of een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis door een ondergeschikte of zelfstandige hulppersoon, die door de opdrachtnemer bij de uitvoering van de door de opdrachtgever opgedragen werkzaamheden wordt ingeschakeld, voor zover zich hiertegen geen regels van dwingend recht verzetten.
Artikel 7: Annulering en opschorting
7.1 De opdrachtgever kan een opdracht annuleren.
7.1.1 Indien de annulering meer dan 30 kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever geen kosten verschuldigd.
7.1.2 Indien de annulering 16 tot 30 kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever 50% van de consultant- / trainersvergoeding verschuldigd. 7.1.3 Indien de annulering 8 tot 15 kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever 75% van de consultant- / trainersvergoeding verschuldigd.
7.1.3 Indien de annulering 7 of minder kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever 100% van de consultant- / trainersvergoeding verschuldigd.
7.1.4 Wanneer er sprake is van op maat gemaakte materialen, die niet gebruikt kunnen worden voor een andere klant, is de opdrachtgever bij annulering van de opdracht 100% van de hiermee gepaard gaande kosten verschuldigd.
7.2 Annulering van een opdracht dient schriftelijk te geschieden.
7.3 De opdrachtgever kan de opdracht opschorten/verschuiven.
7.3.1 Indien het opschorten/verschuiven meer dan 30 kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever geen kosten verschuldigd.
7.3.2. Indien het opschorten/verschuiven 16 tot 30 kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever 25% van de consultant- / trainersvergoeding verschuldigd.
7.3.3 Indien het opschorten/verschuiven 8 tot 15 kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever 50% van de consultant- / trainersvergoeding verschuldigd.
7.3.4 Indien het opschorten/verschuiven 7 of minder kalenderdagen vóór de overeengekomen datum van uitvoering van de opdracht plaatsvindt, is de opdrachtgever 75% van de consultant- / trainersvergoeding verschuldigd.
7.4 Voor de onderdelen van de opdrachten die betrekking hebben op de locatie zoals zaalhuur, hotelkamers en catering, gelden de annuleringsvoorwaarden van de desbetreffende locatie.
Artikel 8: Inzetten van derden
8.1 Het betrekken of inzetten van derden door de opdrachtnemer bij de uitvoering van een opdracht, geschiedt uitsluitend na overleg en met toestemming van de opdrachtgever.
Artikel 9: Betaling
9.1 De opdrachtgever dient de facturen van de opdrachtnemer binnen 30 dagen na factuurdatum te voldoen. Op een door F&E bvba aan te geven wijze valuta waarin is gefactureerd. De termijn van 30 dagen is een fatale termijn. Bij niet tijdige betaling is de wederpartij derhalve in gebreke gesteld.
9.2 Bij overschrijding van de betalingstermijn is de opdrachtgever in verzuim. Met ingang van de datum waarop het verzuim is ingetreden, is de opdrachtgever over het openstaande bedrag een contractuele rente ad 1% per maand verschuldigd. Een gedeelte van een maand wordt als een volledige maand gerekend.
9.3 Is de opdrachtgever in verzuim, dan behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor om de deelnemers van de opdrachtgever voor vervolgopdrachten uit te sluiten.
9.4 Indien de opdrachtgever met betaling dan wel met de nakoming van enige andere verplichting uit een overeenkomst in verzuim is, is de opdrachtnemer gerechtigd zonder gerechtelijke tussenkomst over te gaan tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van die overeenkomst, en dit onverminderd het recht van de opdrachtnemer om schadevergoeding te vorderen.
9.5 Zowel de opdrachtnemer als de opdrachtgever is gerechtigd deze overeenkomst onmiddellijk te beëindigen indien de andere partij opschorting van betaling heeft aangevraagd of in staat van faillissement is verklaard, dan wel – in het geval dat de opdrachtgever een natuurlijk persoon is – onder curatele is gesteld of overlijdt.
9.6 Alle buitengerechtelijke incassokosten – met een minimum van 5% over het openstaande bedrag – komen volledig voor rekening van de opdrachtgever. Als zodanig worden mede in aanmerking genomen de kosten van advocaten, deurwaarders en incassobureaus, welke kosten worden vastgesteld in overeenstemming met de geldende c.q. gebruikelijke tarieven.
Artikel 10: Intellectuele eigendom
10.1 Het is de opdrachtgever verboden om zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer de door de opdrachtnemer verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, programmatuur, offertes en dergelijke (hierna: stukken) aan derden te vervreemden, te tonen of anderszins in gebruik te geven. Het is de opdrachtgever wel toegestaan deze stukken te vermenigvuldigen voor eigen gebruik voor zover de opdracht dat redelijkerwijs met zich meebrengt.
10.2 Tenzij anders is overeengekomen, blijven de auteursrechten evenals alle overige rechten van intellectuele eigendom op deze stukken bij de opdrachtnemer.
10.3 De opdrachtgever is ertoe verbonden om de stukken op eerste verzoek aan de opdrachtnemer te retourneren op straffe van een boete van € 450 per dag.
Artikel 11: Geheimhouding
11.1 Gegevens van de opdracht zullen door de opdrachtnemer, zonder toestemming van de opdrachtgever, niet ter kennis van derden worden gebracht.
Artikel 12: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
12.1 Op alle aanbiedingen en overeenkomsten tot het uitvoeren van opdrachten is het Belgische recht van toepassing.